درباره ما | تماس با ما | پیوندها | خبرنامه | نظرسنجی | آرشیو | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | ورزش | مجلس | عکس
کد مطلب:  4942تاریخ انتشار:  9 دی 1395 - 10:26
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

 تاکسی‌های اینترنتی در آستانه توقف

فعاليت آژانس‌هاي آنلاين در يك‌ سال اخير موجوديت آژانس‌هاي رسمي را به چالش كشيده‌اند. حالا ديگر كمتر كسي است كه از اين نرم‌افزارها كه خدمات جابه‌جايي مسافر را ارایه می‌دهند، خبر نداشته باشد؛ اما فعالیت آنها این روزها کم‌کم وارد مرحله جدیدی می‌شود.
به گزارش صدای آذربایجان؛ میثم مظفر، رئيس سازمان تاكسيراني شهرداري تهران به‌تازگي سخناني را در انتقاد از فعاليت آژانس‌هاي موبايلي مطرح كرده است: «هیچکس پاسخگوی امنیت و تأیید صلاحیت این‌گونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی به این مسأله ورود کنند.» او می‌گويد: «قانون صراحتاً اعلام کرده است که باید حمل‌ونقل درون‌شهری اعم از آژانس‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند. از سوي ديگر نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجا که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارد، لازم است ارگان‌های ذیربط به این مسأله ورود کنند.»

اين سخنان البته از سوي عضو حقوقدان شوراي شهر تهران زياد هم مورد قبول نيست: «اين حركت فوايد و معايبي دارد كه نمی‌شود آن را ناديده گرفت. بنابراين مسئولان شهرداري، پليس و ساير نهادهاي مرتبط می‌توانند ورود كنند تا مسأله قانوني شود.» علي صابري در گفت‌وگويي كه با «شهروند» داشت به نكات جالبي در اين‌باره اشاره كرد: «در جامعه پيچيده امروز كه روابط آدم‌ها مبتني بر شناخت چهره به چهره نيست، لازم است قواعدي براي حفظ نظم تدوين شود؛ اگر چه گاهي حفظ نظم می‌تواند آزادي افراد را محدود كند، اما برقراري نظم هيچ تعارضي با عدالت ندارد.» به اعتقاد او اگر اين تاكسي‌ها تبليغ كنند و آژانس‌هاي رسمي هم تبليغات جداگانه‌ای داشته باشند، مردم حق دارند هر كدام را انتخاب كنند در اين شرايط دولت می‌تواند هيچ دخالتي نكند اما اين مسأله هم تبعات خود را دارد چون اين سازمان‌هاي خصوصي ثبت نشده‌اند و به لحاظ امنيتي شايد مشكل‌ساز شوند.» يكي از مهم‌ترين فوايد اپليكيشن‌هاي موبايلي آژانس قيمت ارزان و دسترسي آسان است و همين موضوع هم مشتريان بيشتري را جلب می‌كند.

علي صابري هم كه تجربه استفاده از آژانس‌هاي موبايلي را در ميان اطرافيان خود دارد، می‌گويد: «دوستاني كه از اين خدمات استفاده می‌كنند، ابتدا به دليل قيمت است، از سوي ديگر هنوز مشتريان آنها كمتر است پس خدمات هم زودتر به مردم ارایه می‌شود؛ ضمن اين‌كه جابه‌جايي از طريق اين خودروها براي استفاده‌كنندگان قابل رديابي است بنابراين جذابيت زيادي براي مردم دارند؛ اما از آنجا كه امنيت آنها در مواردي كم است، بنابراين ثبت و ضبط بايد براي آنها وجود داشته باشد.» او در مواجهه با سخنان رئيس سازمان تاكسيراني شهرداري تهران در گلايه از فعاليت آژانس‌هاي آنلاين می‌گويد كه شايد سازمان تاكسيراني شهرداري تهران منافع اين صنف را در نظر گرفته است اما به ثبت اين سازمان تأكيد دارد: «اگر ثبت و ضبط اين سازمان‌ها صورت نمي‌گيرد و هويت آنها معلوم نيست يا اينكه به‌عنوان شخص حقيقي مجوز درخواست نكرده‌اند، پس تحت نظر قواعد صدور مجوز هم نيستند؛ اما نبايد به محض ظهور يك پديده جديد مردم را بترسانيم و بايد به فكر قانونمند‌كردن مسأله باشيم. وقتي به اين موسسات مجوز بدهيم، وضعيت بهتر می‌شود؛ چون حتي اين خودروها مانند آنهايي كه با آژانس‌هاي رسمي فعاليت دارند، نيازي به تأمين پاركينگ ندارند.»

او فراهم‌شدن امكان صدور مجوز براي اين موسسات را در از بين بردن اين قالب كه آژانس‌هاي مسابرفري رسمي تنها با رانت مجوز می‌گيرند، موثر می‌داند: «شايد اين تصور در ميان مردم وجود داشته باشد كه مجوز آژانس با رانت به دست می‌آيد اگر چه من رانتي‌بودن آن را قبول ندارم اما با تسهيل صدور مجوز براي آژانس‌هاي آنلاين اين قالب هم شكسته خواهد شد و در اين صورت مردم می‌توانند با خيال راحت از اين آژانس‌ها استفاده كنند. استفاده از خدمات آنلاين براي مردم راحت‌تر است پس بايد در اين‌باره اطلاع‌رساني كنيم و دور از برخورد سلبي براي صدور مجوز پيشقدم شويم.» صابري می‌گويد: «شايد برخورد سلبي در بعضي مواقع درست باشد اما هميشه كافي نيست. اين كار كه قاچاق موادمخدر نيست فقط بايد منظم شود. ترساندن مردم هنر نيست، هنر مديريتي پيشقدم‌شدن شهرداري، پليس، اماكن، تاكسيراني و ساير نهادهاي مرتبط است ضمن اين‌كه استفاده از اين امكان می‌تواند رقابتي هم بين موسسات حمل‌ونقل در ارایه خدمات بهتر ايجاد كند.

پليس هم به راحتي می‌تواند چيستي اين خودروها و موسسات را رصد كند.» او توصيه كرد كه مسئولان به فواید اين گونه اقدامات توجه كنند: «فكر نمی‌كنم كه قانوني‌كردن آژانس‌هاي آنلاين نيازي به مصوبه شورا داشته باشد؛ اما اگر نيازي به طرح و لايحه داشته باشد، در صف اول مدافع آن هستم.»

حالا بايد ديد نگاه موسسات آژانس مسافربري رسمي و غير رسمي نسبت به اين پديده چيست؟ امير عبادي، مسئول يكي از آژانس‌های منطقه غرب تهران در گفت‌و‌گو با «شهروند» ماهيت آژانس‌هاي آنلاين را زير سوال می‌برد: «ما وقتي مسافري را جابه‌جا می‌كنيم، بايد بدانيم چه كسي و از كجاست؟ و كمترين اتفاقي كه ممكن است بيفتد اين است كه از راننده‌دزدي شود. اما كسي كه مسافر بومي منطقه است، سعي می‌كند هميشه از يك منطقه خودرو بگيرد كه شناخت و اعتماد به آن داشته باشد. اما مشخص نيست كه طرف آژانس‌هاي آنلاين يا مشتريان آنلاين چه كسي است و بنابراين در كل نمی‌تواند به خوبي جوابگو باشد و به‌عنوان رقيب هم نمی‌توان به آن نگاه كرد.»

او اگر چه نگاه مثبتي به آژانس‌هاي آنلاين ندارد، اما با جلوگيري از فعاليت آنها هم موافق نيست: «به‌ هر حال آنها هم در يك سطحي به مردم خدمات می‌دهند چرا بايد با آنها مقابله كرد يا آنها را جمع‌آوري كرد؛ اما به نظر می‌رسد كه اين موسسات بايد در جذب رانندگان دقت بيشتري خرج دهند تا امنيت مسافران بيشتر شود نبايد هر راننده‌اي را براي فعاليت در سازمان خود قبول كنند.»

احساني تهراني، مسئول رزروشن آژانس ديگري است كه او هم در گفت‌و‌گو با «شهروند» به «ارزان بودن» و «نداشتن امنيت» به‌عنوان دو گزينه متناقض اشاره می‌كند: «يكي از دوستان من در آژانس آنلاين كار می‌كند دو هفته قبل توسط مسافران خود مورد زورگيري و دزدي قرار گرفته بود در حالي كه وقتي به شركت مراجعه می‌كند بعد از شكايت متوجه می‌شود كه موبايل بدون نام و نشان بوده است و ديگر نمی‌توان آن را رديابي كرد. حالا خودرو او را برده‌اند اما دستش به هيچ جا بند نيست. براي مسافر هم صددر صد به لحاظ ريالي به نفعش است اما او هم خارج از شهر امنيت كافي ندارد.» او می‌گويد: «اين موسسات هم به نوعي رقيب ما محسوب می‌شوند مانند ١٥ آژانسي كه در اطراف ما فعاليت دارند.»

رسول نامخواه فوق ديپلم است و ١٥‌سال در آژانس‌هاي رسمي كار كرده، اما از ٤ ماه قبل فعاليت در اين آژانس‌هاي آنلاين را آغاز كرده است: «اين سيستم امن است و تا به حال هم مشكلي براي من ايجاد نشده است. البته مسأله جلوگيري از فعاليت آژانس‌هاي آنلاين با ساماندهي آنها دو مقوله متفاوت است. همه دوست دارند شغلشان رسمي شود، بنابراين اگر سازمان‌هاي مربوطه بخواهد آژانس‌هاي آنلاين را رسمي كنند، ما موافق هستیم.» او در مورد امنيت اين موسسات هم می‌گويد: «از آن‌جايي كه امكان رصد خودرو به وسيله نرم‌افزار وجود دارد، پس هيچ خللي در امنيت آن وجود ندارد. من حتي براي كودك خود هم با خيال راحت از اين خودروها استفاده می‌كنم.»

اين راننده درباره نحوه انتخاب رانندگان براي ورود به سامانه آژانس آنلاين نيز توضيحاتي دارد: «وقتي كسي قصد دارد به‌عنوان كاربر راننده انتخاب شود و به يكي از مراكز مراجعه می‌كند، اولا بايد حتما مقيم تهران باشد و بعد از احراز هويت و گواهي عدم سوء‌پيشينه از سوي پليس خودرو او بازرسي می‌شود. در ادامه برنامه كاربري روي گوشي او نصب و مشغول به كار می‌شود. بعد از آن هم مشتريان می‌توانند پس از استفاده، حتي در سامانه به راننده امتياز بدهند و اگر راضي نباشند هم می‌توانند به شركت اطلاع دهند تا فعاليت راننده را ممنوع كنند.»

مهدي تركماني هم يكي از كساني است كه هر از گاهي از آژانس آنلاين استفاده می‌كند. او به «شهروند» می‌گويد: «مواقعي كه برف و باران است به راحتي نمی‌توان به سيستم دسترسي داشت و خودرو را رديابي كرد، اما در حالت طبيعي خدمات خوبي ارایه می‌دهد. هم ارزان است و هم امنيت آن بالاست. وقتي براي پسرم اسنپ می‌گيرم از طريق ردياب می‌بينيم كه از چه مسيري می‌رود و حتي شماره پلاك خودرو را هم می‌‌دانم. ديگر لازم نيست شب يا ديروقت كرايه زيادي براي رفت‌وآمد به آژانس‌ها و دربستي‌هاي خيابان بدهم. البته هيچ سيستمي بي‌نقص نيست و اگر در جايي ثبت باشد، اعتماد بيشتري نسبت به آن جلب می‌شود.»
ایمیل مستقیم:   info@sedayeazarbaijan.ir
نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 

  • صفحه نخست
  • فرهنگ
  • ورزش
  • مجلس

  • عکس
  • کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به صدای آذربایجان است
    و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
    info@sedayeazarbaijan.ir
     تماس با ما | پیوندها | خبرنامه | نظرسنجی | آرشیو | RSS