درباره ما | تماس با ما | پیوندها | خبرنامه | نظرسنجی | آرشیو | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | ورزش | مجلس | عکس
کد مطلب:  18تاریخ انتشار:  26 مهر 1395 - 20:57
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

 بازار تبریز، قطب گردشگری تبریز 2018

خاطره میرزایی
به گزارش صدای آذربایجان؛ افزایش گستره شهرها، بیش از همه، بخش های مرکزی و بافت های قدیمی و سنتی را در معرض اضمحلال و نابودی قرار می دهد؛ چرا که تیرآهن و بتن و آجر، برای استقرار خود، نیاز به فضا دارد و از آن جایی که در مناطق قدیمی و تاریخی شهر، فضایی برای ساختمان های جدید وجود ندارد، بنا بر تخریب و نابودی این بخش ها گذاشته می شود و طبیعی است که بیشترین ضرر این اقدام متوجه فرهنگ و تمدن آن شهر خواهدبود.

بازار تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، در قرون اخیر، هدایتگر فعالیت های اقتصادی منطقه و به دلیل همجواری تبریز با کشورهای اروپایی، دروازه مبادلات تجاری ایران و اروپا بوده است. علاوه بر این امر، معماری خاص این مجموعه با سراها، تیمچه ها، حیاط ها و مساجد متعدد، آن را به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دنیا نیز، مشهور کرده است؛ تا جایی که در فرهنگ توریسم تبریز و حتی ایران، بازار تبریز یکی از ظرفیت های بی بدیل گردشگری به شمار می آید و البته که در جلوه گر شدن این پتانسیل، بیش از همه، طرح هایی کارساز می افتد که با حفظ و نگهداری از این میراث گرانقدر مرتبط باشد.

طی یکی دو دهه اخیر، پاره ای نامهربانی ها و بی توجهی ها، به همراه گسترش و رشد بی رویه شهر، موجب شده بازار تبریز در میان هاله ای از نابسامانی ها قرار گیرد و انبوهی از المان های نامتناسب با فضای اطراف بازار، توسعه ناهماهنگ تاسیسات و نصب نامتوازن مبلمان شهری، همراه با رشد روز افزون جمعیت، به ناهنجاری ترافیکی  و تردد های محدوده بازار دامن زده و عزمی راسخ را برای ساماندهی و به نظم کشیدن این قسمت از شهر، می طلبد؛ همان موضوعی که شهرداری تبریز، در برنامه های اخیر خود، به شکلی جدی پیگیر آن است و در عین حالی که این امر در حوزه وظایف این نهاد نیست، برای حفظ وجهه گردشگری تبریز و برای حفظ این اثر ارزشمند تاریخی از زوال، کمر همت بسته است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، در خصوص طرح های مصوب برای ساماندهی بازار بزرگ تبریز، می گوید: قدمت بازار تبریز قریب به هشتصدسال است و همین امر، ایجاب می کند پیش از هر چیز، نسبت به نوسازی بعضی از قسمت ها و از جمله کف سازی، اقدام شود که کفسازی راسته بازار قدیم حد فاصل چایکنار تا راسته کوچه، بازار قیز بستی، ضلع جنوبی بازار خیابان جمهوری اسلامی حد فاصل دارایی تا میدان نماز، بازار سرپوشیده حرمخانه و قسمت ورودی بازار قدیم گرجیلر، در این راستا انجام گرفته است.

محمدحسین اسحقی در زمینه دیگر برنامه های این معاونت برای ساماندهی بازار تبریز، اظهار می کند: چنانکه اصحاب تاریخ و فرهنگ تبریز مستحضرند، مجموعه بازار تبریز در اصل به وسیله 8درب، به بافت شهر متصل می شده و شهرداری تبریزهم، برای احیای چهره قدیمی بازار، ساخت سردرب ها را در چند نقطه در دست اجرا دارد که از آن جمله می توان به احداث سردرب بازار قیز بستی، احداث سر درب انجمن، احداث سردرب بازار صفی، احداث سر درب نوبر،احداث سردرب گجیل و مرمت درب باغمیشه اشاره کرد. لازم به تاکید است این سردرب ها، از روی نقشه ها و تصاویر قدیمی که از این بناها وجود دارد، ساخته می شوند.

شهرداری تبریز برای حفظ وجهه مذهبی بازار تبریز، بازسازی، مرمت و توسعه بارگاه امامزاده موسی الجمال را طی دوسال اخیر اجرا کرده تا این مکان را در چارچوب برنامه گردشگری مذهبی، در اختیار علاقمندان اهل بیت قرار دهد.

اما شاید مهم ترازهمه، ساماندهی المان های شهری و تاسیسات زیربنایی در محدوده بازار تبریز باشد که سهم عمده ای در اغتشاش آن دارد؛ به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، جلسه های لازم برای اجرای طرح های ساماندهی و نظم بخشی به این زیرساخت ها با سازمان ها و نهادهای ذیربط برگزار شده و شهرداری در صدد است در اسرع وقت و با صدور مجوزهای حفاری جهت ساماندهی تاسیسات زیر بنایی شهری، این هدف را تحقق بخشد.

اسحقی در ادامه سخنان خود، برنامه های عمرانی شهرداری برای بازار تبریز را اینگونه توضیح می دهد:  تامين فضاي سبز، خرید و تملک خانه های قدیمی موجود در بازار یا همسایگی آن و مرمت پلها و ابنیه فنی موجود در جوار بازار هم مشمول طرح کلی ساماندهی بازار می شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، همچنین موضوع ترافیک در بازار و محلات و معابر متصل به این مجموعه را، پر اهمیت ترین مسئله شهرداری می داند و خاطرنشان می کند: ساماندهی ترافیک در شرایط فعلی بازار، ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ چرا که تعداد کثیری از شهروندان و گردشگران، در ساعات مختلف شبانه روز، در این مناطق رفت و آمد می کنند و حجم سنگین خودروها، به همراه عابران پیا ده ای که از چهارجهت در حال حرکت هستند، ایجاب می کند تا برای رسیدن به ترافیکی روان و ایمن، اقداماتی صورت گیرد.

اسحقی می افزاید: احداث دو پایانه اتوبوس در ابتدای خیابان خاقانی و انتهای راسته کوچه، برای تامین بخشی از این منظور در نظر گرفته شده است؛ همچنین تقويت معابر پياده و توجه به كيفيت آن‌ها، تقويت و توسعه معابر و شبكه هاي دسترسي پياده و آسفالت اساسی مسیرهای منتهی به بازار، تمهیداتی است که برای تسهیل تردد در این محدوده به کار گرفته شده است؛ در عین حال، مهم ترین طرح عمرانی، ترافیکی برای بازار تبریز را، ایجاد پیاده راه هایی در حدفاصل خیابان دارایی تا میدان نماز و قسمت بدون سقف بازار حرمخانه حد فاصل درب باغمیشه تا بازار حرمخانه، تشکیل می دهد که امیدواریم با اتمام مطالعات این طرح ها، بتواند هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی شود.

به نوشته شهریار، معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، در نهایت، بحث تبریز 2018 را، اساسی ترین انگیزه اجرای عملیات ساماندهی در بازار تبریز می داند و اظهار می کند: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، برای ما فرصتی بی نظیر است و زمانی موفق به بهره برداری از این فرصت خواهیم بود که بتوانیم زیرساخت های گردشگری را توسعه داده و برای مکان های تاریخی و قدیمی نیز، تبلیغاتی مناسب تدوین کنیم تا داشته ها و پتانسیل های گردشگری ما، همسان و در شان تبلیغاتمان باشد.
ایمیل مستقیم:   info@sedayeazarbaijan.ir
نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 

  • صفحه نخست
  • فرهنگ
  • ورزش
  • مجلس

  • عکس
  • کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به صدای آذربایجان است
    و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
    info@sedayeazarbaijan.ir
     تماس با ما | پیوندها | خبرنامه | نظرسنجی | آرشیو | RSS